آموزش بازاریابی

آموزش بازاریابی

در این مطلب آموزش بازاریابی را دز این مطلب بررسی می کنیم.

فیلیپ کاتلر، یک نویسنده بازاریابی بسیار مشهور است که او را به نام «پدر مارکتینگ» می‌شناسند. کاتلر، اصولی را برای بازاریابی تعیین کرده است که آن‌ها را به نام اصول ۴P می‌شناسند. در ادامه یک مدل تکمیل‌شده‌تر از اصول مارکتینگ را که به اصول ۷P مشهور هستند بیان می‌کنیم:

Product

محصول، به معنی خدمت یا جنس ملموسی است که به مشتری ارائه می‌شود و اولین و بدیهی‌ترین اصل در بازاریابی است. بسیاری از بازاریاب‌ها برنامه بازاریابی خود را بدون توجه به نوع و میزان محبوبیت محصول طراحی می‌کنند و همین موضوع باعث شکست برنامه‌های آن‌ها می‌شود.

Price

قیمت، هزینه‌ای است که مشتری باید برای دریافت محصول یا خدمت بپردازد. تعیین قیمت روش‌های مختلفی دارد و با توجه به مواردی از جمله قدرت خرید مشتری‌ها، قیمت بازار و اهداف درآمدی کسب‌وکار بستگی دارد.

Place

جایگاه به معنی انواع روش‌ها و کانال‌هایی است که به کمک آن‌ها می‌توانید محصول و خدمات را به دست مشتری‌ها برسانید. جایگاه، یک اصل کلیدی در مارکتینگ است که در صورتی که به درستی به آن نپردازید، پل میان مشتریان و بیزنس شما شکسته خواهد شد.

Promotion

ترویج یا پروموشن، اصلی در بازاریابی است که بیشترین آشنایی را میان عموم دارد. به این معنی که مردم با فکر کردن به مارکتینگ، به جنبه ترویجی آن فکر می‌کنند. این اصل، به معنی بالا بردن آگاهی مردم درباره محصولات، خدمات و مزیت‌های یک برند است.

People

مردم یا افراد، در واقع «رابط انسانی» هستند که جنبه انسانی به برند و کسب‌وکار شما می‌دهند. چرا که مشتری‌ها نمی‌خواهند و قرار نیست با یک موجود رباتی و غیرانسانی ارتباط داشته باشند بلکه باید با انسان‌های دیگر در ارتباط باشند. این اصل در واقع اهمیت نیروی انسانی تیم مارکتینگ را مشخص می‌کند.

Process

فرایند مارکتینگ شما از اول تا آخر چگونه طی می‌شود؟ آیا به گونه‌ای طراحی شده است که بتوانید مشتریان قدیمی خود را برگردانید و علاوه بر آن مشتری‌های جدیدی را هم وارد چرخه بازاریابی کنید؟ پروسه یا فرایند، به طراحی روند بازاریابی می‌پردازد.

Physical evidence

وبسایت، بروشور، کتاب، شبکه‌های اجتماعی و به طور خلاصه هر شاهد فیزیکی که باعث تعامل مشتری با شما شود در این دسته قرار می‌گیرد.